lørdag 7. august 2010

Rarotonga!

Ja, da har vi hatt en uke i Stillehavet, på Rarotonga som er en liten grønn dott. Hovedstaden (som er en øy i dette tilfellet) av Cook Islands. Hotellet Rarotonga Beach Resort and Spa hadde vi booka på forhånd lenge før, for hadde hørt rykter om at det ble fort fullt på hotellene her. Øya her er jo hvor Kiwis (New Zealendere) og Aussis (australierne) ferierer.  Kom klokka seks på morgenen, så fikk med oss fullmånen som skinte i vannet på veien til hotellet, og soloppgangen litt senere. Må jo si at flyturen fra L.A. og hit tok 9 timer og 45 minutter…ikke akkurat innmari komfortabelt, også med tanke på at vi hadde ”bodd” på L.A. flyplassen i 11 timer. Ikke så mye spennende som skjer på flyplassen LAX akkurat.
Dagen vi kom var det ganske pent vær, så vi lå på stranda utenfor rommet i noen timer og bare nøt livet. Stranda rett utenfor rommet ja! Har selvfølgelig rom med ocean view, så det er bare å loffe seg mellom litt palmer og en provisorisk midtgang (har fått med oss to bryllup fra verandaen vår), så kan du plaske rundt i turkist vann. Deilig. Hadde vært enda deiligere om været hadde holdt seg som det var den første dagen. Men, nei. Vi har hatt regnskurer på og av hver dag og gråe skyer. Men vi skal ikke klage på at vi ikke har fått slappa av! Vi har lest bøker, kjøpt ost og vin som vi har nibla på, på rommet, og tatt en kald øl i ny og ne. En dag leide vi også kajakk på hotellet og padla litt rundt i lagunen rundt stranda vår. Masse nysgjerrige, fargerike fisk som svømte opp i stimer til båten. De ville helt sikkert ha mat, og ble nok skuffa når de skjønte at det ikke gikk ann å spise fingeren min (Isabel). Men jeg syns bare det var utrolig artig at fisken ville hilse på meg og min rosa kajakk.

Stranda 10 meter fra verandan vår...

Peter prøvde også å snorkle litt, men kom fort tassende opp i svømmeføttene igjen litt småsnurt. Maska lakk og han fikk vann i nesa. Skuffa! Men men. Vi har fått noen bilder av fargerike artige fisker, så blir det vel litt mer vellykka snorkling kanskje i Australia, Vietnam eller India.
Vi har liksom tenkt at hele verdensomreisa vi tar nå er bryllupsreisa vår, men kanskje spesielt her på Rarotonga. Så på onsdag bestilte vi oss spa på 3 og en halv time som het Love Life. Noe skeptiske til navnet, men inkluderte aromamassasje, pedikyr, melkebad, champagne og 5 forskjellige retter til lunsj. Det skulle visst være ”very romantic..”. Var hvertfall veldig deilig, og jeg har aldri hatt så fin neglelakk på, og Peter har aldri hatt så fine tær sier’n!

Vi måtte prøve å være noe aktive her og, så vi fikk bestilt en guida tur gjennom jungelen tvers over øya. Guiden het Pa, vi tror han var rundt 70 år en plass. Oransje klær, budist, dreds og fornøyd med livet, det var Pa. Turskoa kom godt til nytte på denne turen ja! Det regna første delen av turen, så var ganske sleipt og leirete så å si hele tiden. Så opp, opp, opp klatra/gikk vi. Mellom røtter, steiner, trær, fine blomster og masse leire. Peter lo flere ganger når han så på meg, for fra tåa og opp til låret var jeg ikke så ren og pen til slutt for å si det sånn. Vi kom oss opp til Needle Rock og fikk oss en utsikt over grønn jungel og hav på begge sider. Flott! Deilig å bevege seg, og hele turen tok ca. 3 og en halv time. Men jeg kjente det godt i beina dagen etter! Så mye klatring gjorde sitt på mine lårmuskler, så ser nok litt rar ut når jeg går i oppoverbakker og skal sette meg ned. Ja, ja. Blir sikkert bedre med noen timer på flyet til New Zealand!

Toppen av Rarotonga, Needle Rock

Vi har også rukket å få med oss lørdagsmarkedet her. Flesteparten som var der var vel turister. Du kunne få kjøpt kokosnøtter med sugerør i, frukt og grønt, kjoler og ræl, og Peter fant seg en fin sarong. Vi har rusla litt rundt i ”sentrum” og tatt bussen rundt øya, men ellers har vi brukt tida vår på hotellet og bare slappa av på den uka vi har vært her. Helt greit for oss, og vi er fornøyde med det! Men kan ikke skryte så mye av brunfargen vi tenkte vi skulle pleie litt her. Er vel ikke derfor vi er her heller.

Marked med mange fine saronger!

Nå er vi godt igang med New Zealand turen! Vi koser oss med fantastisk landskap! Men med Campervan på campingplasser er det ikke alltid like lett å finne bra internett, så er lite med bilder fra de forrige stoppene våre nå...dessverre..
New Zealand kommer senere..om noen dager skal vi besøke et par vi traff på Rarotonga som har bedt oss hjem til sauefarmen deres her på nordøya. I morgen skal vi forhåpentligvis treffe foreldrene til en gammel klassevenninne av Isabel, som eier en vingård her.